Meditasyon, zinde bir bedenin ve ona eşlik eden açık bir zihnin kaynağı olarak görülüyor. Farklı meditasyon teknikleri, ekoller meditasyonun yapılma şeklini değiştiriyor. Bir meditasyon müzikle yapılırken bir diğerinde mantralar okunuyor, bir başkası herhangi bir ses olmadan odaklanmayı esas alıyor. Senin de kafan tüm bu bilgilerle biraz karışmışsa, meditasyon hakkındaki temel notlarımızı okuyarak meditatif egzersizleri öğrenebilirsin. Öncelikle bu çalışmalarda doğru, yanlış olandan veya kesin kurallardan bahsedilmiyor. Bu tip yargılar, meditasyonun temelini oluşturan felsefede yer almıyor. Yanlış yapma endişesine kapılmadan, sadece senin için daha iyi olanı seçme gayretiyle meditasyon dünyasını daha yakından tanıyabilirsin. 

Meditasyon Nedir?

Meditasyon, bir egzersiz türü olarak tanımlanıyor. Bir tür zihin egzersizi olan çalışma, temelde boş bir zihne ulaşma, hiçbir şey düşünmemeye dayanıyor. Bunun için araç olarak konsantrasyon kullanılıyor. Bir şey yapmamak, düşünmemek ilk bakışta kolay görünse de meditasyona yeni başlayanların en zorlandığı şey, zihni ehlileştirmek oluyor. Meditasyon türleri farklı ritüelleri ve uygulamaları içeriyor. Farklı çalışmalar zihnin farklı becerilerini geliştiriyor. Temelde nefesin bedende izlediği yola odaklanarak konsantre olan kişilerin, meditasyon süresinin git gide artması hedefleniyor. 

  • Ses meditasyonu adı verilen türde mantralar düzenli olarak okunuyor. Tekrar eden bir kelime veya ses dizisi olarak tanımlayabileceğimiz mantralar, kişinin odaklanmasına ve diğer düşüncelerden uzaklaşmaya yardımcı oluyor. Meditasyon sırasında kişi kendine özel bir mantrayı tekrarlayabileceği gibi eğitmenin önerdiği “om” gibi bir sesi de yineleyebiliyor. 
  • Vipassana meditasyonu, nefesle beraber odaklanmaya dayanıyor. Gelen düşünce ve duyguları yargısızca incelemeyi içeren türde, kişiler gözlerini açarak çevresinde olup bitenleri de gözlemleyebiliyor. 
  • Zen meditasyonu, karın hareketlerine dayanıyor. Dik oturmanın ardından eller karna yerleştiriliyor. Nefesle beraber karın hareketine odaklanılarak devamında gelen düşünceler sakince gözlemleniyor. 
  • Metta meditasyonu temellerini Tibet budizminden alıyor. Empati ve şefkat odaklı olan çalışmalarda kabul ve merhamet için uygulamalar yapılıyor. 
  • Kundalini meditasyonu zihni uyandırmayı amaçlıyor. Mantralar ve şarkılar kullanılan bu türde, omurga boyunca bedene odaklanılıyor ve enerji akışının ideal hale getirilmesi hedefleniyor. 
  • Çakra meditasyonu, vücudun enerji merkezleri üzerinde tek tek çalışılmasını içeriyor. Ellerin konumu, bedenin duruşu ile zihin çalışması destekleniyor. İmajinasyon pratikleri yardımıyla tek tek çakralara odaklanılarak meditasyon yapılıyor. 
  • Tonglen adı verilen meditasyonda daha önce kurulan bağlar ele alınıyor. Kişinin acı veren olay, deneyim ve buna bağlı bedensel histen uzaklaşmasının amaçlandığı çalışmada, nefes yine temel araç olarak görülüyor. 
  • Mindful meditasyon ise nefesle beraber andaki deneyime odaklanmayı içeriyor. Gelen duygu ve düşünceler nazikçe kabul edilip tekrar nefese dönülerek konsantrasyon sağlanması hedefleniyor. Mindfulness nedir nasıl yapılır merak ediyorsanız diğer blog yazımızdan detaylı bilgi alabilirsiniz. 
Meditasyon Nedir?

Meditasyon Nedir?

Meditasyon için Ön Hazırlık Nasıl Olmalıdır?

Meditasyon için zorlu bir ön hazırlık süreci bulunmuyor. Kendini daha rahat hissedeceksen bir matın üzerine oturabilir, dik oturabilmek için bağdaş kurabilir, odaklanmada zorluk çekiyorsan sessiz ve sakin bir yer seçebilirsin. Etkisine inanıyorsan odaklanmaya yardımcı olacak tütsüler ve buhurlarla daha rahatlatıcı bir atmosfer yaratabilirsin. Eğer konsantre olmanı kolaylaştırıyorsa mum yakmak, loş ışıkta oturmak veya hafif bir müzik açmak da tercih edilebiliyor. Açık veya kapalı bir alanda bulunmayı tercih edebilirsin. Çevrendekileri bir süre seninle iletişim kurmamaları için uyarabilirsin.

Üzerinde rahat kıyafetler olması da önem kazanıyor. Dışarıdaysan esnek bir ayakkabı, spor tişört ve kadın spor tayt ile çalışma yapabilirsin. Evde çıplak ayakla meditasyona başlayabilirsin. Hava sıcaksa bir atlet ve sporcu sütyeni ile meditasyon yapmayı tercih edebilirsin. İstersen dakikalarca hareketsiz kalacağın için meditasyon öncesi gevşeme egzersizleri yapabilir, üzerine üşümemek için kalın bir kadın sweatshirt alabilirsin. Son olarak, yönergesiz meditasyon yapmak zorsa, çalışma öncesi uygulamana yardım edecek bir ses kaydı seçerek açabilirsin. Ancak eğer bunların hiçbiri için bir fırsatın yoksa bu, meditasyon yapamayacağın anlamına gelmiyor. Metroda giderken, bankada sıra beklerken, dilediğin her yerde meditasyon yapabilirsin.

Meditasyon için Ön Hazırlık Nasıl Olmalıdır?

Meditasyon için Ön Hazırlık Nasıl Olmalıdır?

Meditasyon Pozisyonları

Meditasyonun enerji çalışmalarına dayanan türlerinde çakralar arasında rahat akım olması için bağdaş kurarak oturmak öneriliyor. Dik oturmaya yardımcı olacak bağdaş sırasında, kalça kemiği yüksek bir minderle destekleniyor. Bacaklar genellikle lotus, yarım lotus şeklinde tutuluyor. Bağdaş kuramayanlar dizlerini büktükten sonra ayaklarının üstüne oturabiliyor. Burada ayak uçlarının rahat ve düz bir şekilde, kalça kemiğini desteklemesi gerekiyor. Dilenirse kalça kemiği altına bir minder yerleştirilerek, ayaklar iki minderin iki yanına yerleştiriliyor. Sandalye üzerinde meditasyon da mümkün, dik bir şekilde, bacaklar yere değer ve rahat pozisyonda duruyor. Son yıllarda popülerleşen mindful meditasyonda ise kişinin rahat hissettiği herhangi bir pozisyonda meditasyon yapılıyor. Klasik ekollerde yatmak önerilmezken, mindfulnessta beden taraması gibi etkinlikler sırasında, uyumamak şartıyla yatarak da meditasyon yapılabiliyor. 

Meditasyon pozisyonları yapılırken ellerin konumu özel olarak seçiliyor. Eller kalbin hizasında, avuç içleri birbirine bakacak şekilde tutulabiliyor. Dizler üzerinde, işaret parmağı ve baş parmak kenetlenerek enerji akışına yardımcı olunabiliyor. Eller karın hizasında nazikçe kenetlenebiliyor veya rahat bir şekilde diz üstüne konulurken avuçlar yukarı çevrilip başparmak ile serçe parmak birbirine değdirilebiliyor. 

Çalışma sırasında hangi çakralara odaklanıldığına, kişinin hangi meditasyonu yaptığına göre oturma ve el pozisyonları belirleniyor. Klasik meditasyonlar için bu özel yönergeler verilirken, içinde enerji çalışmaları olmayan, sadece odaklanmanın hedeflendiği mindful meditasyonda eller için de herhangi bir yerleşim önerisi verilmiyor. Kişinin rahat hissetmesi tek kıstas oluyor. 

Meditasyon Pozisyonları

Meditasyon Pozisyonları

Evde Meditasyon Yapılır mı?

Evde rahatlıkla meditasyon yapılabiliyor. Yeni başlayanlar için evde meditasyonun basit adımları şu şekilde sıralanıyor: 

  • Rahatça otur. 
  • Gözlerini kapat. 
  • Doğal nefes alışına devam et, kontrol için bir çaba harcamadan onu izle. 
  • Nefes alış ve veriş sırasında bedenindeki değişimlere bak. Karnının, göğsünün hareketlerine, burun çevresindeki serinliğe, omuzlarının inip kalkmasına dikkat et. Hızını veya yoğunluğunu kontrol etmeye çalışmadan sadece nefesi izle… 
  • Bu sırada meditasyonla ilgili, başarı kaygısıyla ilintili, yapman gereken işler veya yaptığın şeyler üzerine herhangi bir yargı aklına gelirse onu nazikçe karşıla. Kendini düşüncelere kapıldığın için suçlamadan, eleştirmeden nazikçe yeniden nefese dön. Zihninin uçuştuğu her an nefesle yeniden bedene dön ve üç dakika kadar bu çalışmaya devam et. 

Dilersen günde bir veya birkaç kez çalışmayı tekrarlayabilir, zaman içinde meditasyon süresini uzatabilirsin. 

Pandemi Döneminde Meditasyonun Faydaları

Pandemi Döneminde Meditasyonun Faydaları

Pandemi Döneminde Meditasyonun Faydaları

Pandemi sürecinde meditasyon çalışmaları, kişilerin stres hissinin yatışmasında önemli rol oynuyor. Yapılan incelemeler, meditasyon yapan kişilerin zor durumlarla başa çıkma kapasitesinin arttığını, anksiyete, stres ve depresyon oranlarının azaldığını gösteriyor. Düzenli meditasyon uygulayan kişilerin anksiyete ve depresyon sorunlarının tekrarlama aralıkları uzuyor. Bir sorun durumunda hissedilen kaygı oranı düşerken, ani öfke gibi sorunlar daha nadir görülüyor. Kişilerin yaşam doyumlarında yükseliş keşfedilirken, meditasyonun kendin için iyi olanı seçme yetisi kazandırmasının sonucu olarak, alışkanlıklarda da değişimler kaydediliyor. Meditasyon yapan kişilerin değişen yeme, içme alışkanlıklarıyla beraber, bağışıklık sistemlerinin güçlendiği keşfediliyor.  

Günlük Yaşamda Meditasyon

Meditasyon günlük yaşamda büyük farklar yaratıyor. Meditatif çalışmalar yapan kişilerin beyinlerindeki salgılarda, gri madde oranında değişimler görülebiliyor. Bu kimyasal farklılıklar, panik anlarında karar verirken daha sakin kalabilmeye, davranışları seçebilmeye, tepki değil yanıt verebilmeye imkan tanıyor. Kişiler davranışlarını, düşüncelerini ve duygularını gözlemleyebilme yetisi kazanıyor. Bu da onları seçebilme, kabullenebilme ve kontrol edebilmeyi beraberinde getiriyor. Öz saygı, empati, yaşam doyumu artarken mutsuzluk veren, kötü anlarda da o anın duygusunu kabul edebilmek mümkün oluyor. Günlük yaşamda kişilerin karşısına çıkan stres durumları, onların yaşamını daha az etkiliyor. Gün içinde meditasyonla kendine dönen kişiler, duygularını, düşüncelerini ve duyumlarını net olarak fark edebiliyor. Kendini daha iyi tanıyan kişi, yaşam içindeki seçimlerinde de kendi için daha iyi olanı çok daha kolay şekilde seçebiliyor.  

Sen de meditasyon yaparken Skechers ürünleriyle rahat hissedebilirsin. Skechers spor giyim koleksiyonunun parçaları yoga, meditasyon gibi çalışmalarda konforla kullanıcılara eşlik ediyor.